Norskekysten en naturens gave – men også farlig

Det er få steder i verden man finner maken til naturen, som man møter langs kysten vår. Men minst like imponerende som det estetiske, er den store variasjonen kysten gir oss fra Østfold i sør – til Finnmark i sør. Men kysten er så mye mer enn flotte naturopplevelser, den har gitt og tatt gjennom mange generasjoner – og det er mange både gode men også alvorlige hendelser den har å vise til sett i et historisk perspektiv. Intet er så rommelig som havet, intet er så tålmodig. Disse ordene kommer fra vår kjente forfatter Alexander Kielland, i den kjente romanen «Garman & Worse».

Ulykker en del av hverdagen

Som overskriften på denne artikkelen forteller oss, og min innledning også griper litt inn i – er ikke kysten vår bare idyll og flott natur. Vi skal denne gangen se på en av ulykkene, som kysten vår har vært åsted for opp gjennom årene. Det finnes jo ikke noe sted hverken i vårt land, eller noe sted på kloden vår – hvor dette med ulykker ikke er en potensiell fare for oss mennesker. Men det er ikke til å legge skjul på, at havet i alle tider har vært mer farefullt enn mange andre steder vi ferdes.

Brann på Hurtigruten 2011

Det har skjedd branner på Hurtigruten flere ganger, og brannen jeg nå skal skrive om – skjedde 15. september 2011. Det finnes en rekke mer alvorlige ulykker enn brannen ombord på Hurtigruten «Nordlys» i 2011, men det var takket være en imponerende redningsaksjon – at det ikke gikk verre enn det faktisk gjorde.

2 personer omkom og 12 skadde – ligger til kai i Ålesund

I alle typer ulykker er tap av menneskeliv et mulig resultat når ting skjer, og brannen på Hurtigruten høsten 2011 – krevde 2 menneskeliv og skadet 12 andre. Det at «Nordlys» lå til kai når brannen oppstod, var nok midt oppe i det hele til alt hell – når ulykken først skulle inntreffe. En innsats fra nødetatene er alltid lettere, med et skip som ligger fortøyd til en kai – fremfor at det seiler ute i fjorden eller på havet.

Mannskapet ble hardest rammet

Mannskapet ble hardest rammet

Den første meldingen som tikket inn var at 2 av mannskapet på hurtigruteskipet var alvorlig skadd, og totalt ble 4 sendt til sykehus med ukjent skadeomfang. Det var nesten 300 mennesker totalt ombord da brannen brøt ut, og skipet hadde ennå ikke kommet seg riktig helt inn til kai da nødmeldingen tikket inn til Hovedredningssentralen. Etter kort tid kom det en redningsskøyte til stedet, som fikk «Nordlys» inn til kai i Ålesund. Det var en stund usikker om alle passasjerene hadde kommet seg ut, og vi kan jo selv tenke oss hvilken stor oppgave brann- og redningsmannskap hadde ombord i skipet.

Startet i maskinrommet

Det ble tidlig kjent at brannen startet i skipets maskinrom, og flere båter kom etter hvert til for å bistå det brennende hurtigruteskipet i Ålesund. Like før klokken 10.00 fikk de «Nordlys» inn til kai, og brannvesenet kunne ta fatt på slukningsarbeidet ombord i skipet.